Ny forestilling 2021 SIMPLICISSIMUS

Theater Corpus forbereder nå en figurteater-forestilling om det Tyske satiremagasinet Simplicissimus, sin tids Charlie Hebdo. SIMPLICISSIMUS skal bli en morsom, musikalsk historietime som blander figurteater, politisk satire og revy/cabaret. En hyllest til den frie presse, til satiren som kunstart og politisk motkraft.

Premiere 28 april på Teater Innlandet.

Satiremagasinet Simplicissimus, som ble startet i 1896 av forleggeren Albert Langen og tegneren Thomas Theodor Heine, ble fort et uroelement i Tysklands kultur. Med sine krasse utspill mot keiser og kirke ble magasinet stadighet inndratt, bidragsytere ble fengslet eller måtte dra i landflyktighet. Allikevel var det en stor suksess. Når magasinet etter første verdenskrig startet opp igjen var den politiske situasjonen i München og Tyskland kaotisk. Hitler og nazistene utpekte seg raskt som et yndet motiv for satiriske artikler og karikaturtegninger, under sterkt påtrykk av Heine. Når partiet kom til makten i 1933 hadde de lenge fulgt med magasinets aktivitet. SA ransaket redaksjonslokalene, og stilte følgende krav; enten fulgte de partiets linje eller ble magasinet lagt ned. Flertallet av redaksjonen, inkluderte norske Olaf Gulbransson valgte å bøye seg, mens andre måtte flykte landet. Jødiske Heine ble angitt av sine kolleger og endte opp som flyktning i Norge 1938–42, før han ble hjulpet videre til Sverige av den tidligere Simplisissimus-tegneren Blix. 

Om figurteater og satire
Satire var opprinnelig en type folkelige, dramatiske festspill, såkalte satyrspill, i oldtiden. Satiren dukket opp i dukketeater fra omkring 1750 i England og spredte seg fort til europa. I München, hvor satiremagasinet hadde redaksjonen Jobbet også en av de største figurteaterregissøren i epoken, Paul Brann. Brann brakte politisk satire inn i figurteateret igjen i 1906 da han startet Marionettentheater Münchner Künstler. Brann inviterte forfattere som Schnitzler, Maeterlink, Roda Roda og Meyrinck til å skrive for seg og nådde stor suksess internasjonalt. Olaf Gulbransson ble engasjert som dukkedesigner på flere produksjoner. Som jøde måtte Brann flykte fra Nazi Tyskland i 1934. 
Mange av Tysklands viktigste teaterkunstnere bidro til Simplicissimus. Dada kunsten ble født på cafe simplicissimus der Emmy Hennings og Hugo Ball møttes i 1913. Brecht hadde noen av sine første dikt på trykk i magasinet, Wedekind var en sentral bidragsyter over mange år, og mange av magasinets tegnere gjorde scenografi, kostymer og plakater for viktige tyske teatre i epoken. 

 

 

 

 

 

Foto fra prøveperiode hos Figurteateret i Nordland juni 2020. 

                                     

Forestillingen blir en oppfølger til “Den fri kjærlighets by” fra 1902 av Edvard Munch som Theaater Corpus satte opp i 2017. I denne satiren sparket  Munch i alle retninger; mot frigjorte kvinner, gamle bohemvenner, borgerskapet, Nansen, politikere, pressen og kanskje seg selv. Simplicissimus blir en velrettet hardtslående underholdende musikalsk historietime med mange paralleller til samtidens politiske landskap. 
 

Medvirkende: 

Konsept, regi, scenografi og figurdesign: Tormod Lindgren

Dramaturg: Tormod Lindgren og Christina Just

Tekst: Knut Nærum og Tormod Lindgren

Komponist: Maja Ratkje og Poing (Håkon Thélin, Frode Haltli, Rolf Erik Nystrøm)

Musikere : Poing med Maja Ratkje

Skuespillere : Terje Ranes, Dominika Minkacz-Sira, Ragni Halle, Kristian Winther og Thomas Hildebrand

Produsent: Tormod Lindgren & Camilla Svingen/ Syv mil as
Skuespillere på scenen: 5 + orkester  
(uten orkester hvis skoleturne)
Publikum: Ungdom/voksen
Varighet: Helaften med pause

Et utvalg av tegningene fra magasinet.

Forestillingen er støttet av:

© 2018 by Theater Corpus.
Created by Tormod Lindgren og Camilla Svingen